Da bi to postigao neophodno je da slijediš sljedeća upustva:
1. Posveti se samo važnijim detaljima sna, ili određenim znakovima koji ukazuju na stvarnost i sadašnjost, ili alegorički znakovima koji predstavljaju išarete za radost (radosne događaje), upozorenje za nesreću ili mogućnost činjenja grijeha, ili koji ukazuju na dunjalucku i ahiretsku dobit, a ostalim sitnijim detaljima nemoj posvjećivati pozornost.
2. Svaki važniji detalj ili znak koga si odabrao za tumačenje stavi pod lupu osnovnih pravila tumačenja snova koja su zasnovana na Kur’anskim osnovama i dokazima, ili sunnetskim-hadiskim dokazima, ili analognim i alegoričnim dokazima, ili dokazima izvedenim iz tumačenja određenih naziva i imena, ili na temelju etimološkog značenja nekih imena.
Tumačenje snova korištenjem Kur’anskih dokaza:
Uže – konopac aludira na ugovor, značenje izvedeno iz riječi Uzvišenog: “Čvrsto se držite Allahova užeta.” (Prijevod značenja – Ali Imran, 103.)
Lađa ukazuje na spas i izbavljenje, veli Uzvišeni Allah: “Mi smo njega i one što su bili u lađi spasili.” (Prijevod značenja – El-Ankebut, 15.)
Balvani aludiraju na licemjerstvo, Uzvišeni Allah je rekao: “Oni su kao šuplji naslonjeni balvani.” (Prijevod značenja – El-Munafikun, 4.)
Kamenje ukazuje na grubost i okrutnost, veli Uzvišeni: “Ona (srca) su kao kamenje tvrda ili još tvrđa.” (Prijevod značenja – El-Beqare, 74.)
Dijete dojenče aludira na neprijateljstvo jer veli Uzvišeni Allah: “I nađoše ga (Musa’a dok je bio dijete) faraonovi ljudi, da im postane dušmanin i jad.” (Prijevod značenja – El-Kasas, 8.)
Pepeo i prašina aludiraju na loša i neispravna djela, kako veli Uzvišeni: “Djela nevjernika u Gospodara njihova su nalik na pepeo koji vihor u olujnom danu raznese.” (Prijevod značenja – Ibrahim, 18.)
Voda ukazuje na iskušenje jer veli Uzvišeni Allah: “Mi smo ih vodom obilnom pojili, da bismo ih time na kušnju stavili.” (Prijevod značenja – El-Džinn, 16.-17.)
Jedenje mesa umrlog aludira na ogovaranje jer kako veli Uzvišeni: “I ne ogovarajte jedni druge. Zar bi nekom od vas bilo drago da jede meso umrlog brata svoga. ” (Prijevod značenja – El-Hudžurat, 12.)
San aludira na sigurnost i sigurnost kako veli Uzvišeni: “Kad je On učinio da se u san zavedete, radi sigurnosti svoje.” (Prijevod značenja – El-Enfal, 11.)
Povrće, krastavice, pšenica, leća i luk crveni aludira da onaj koji ih uzme, on je uzeo manje vredniju stvar ostavljajući i napuštajući vrijednije stvari bilo da se radi o bogatstvu, opskrbi, nauci, ženi ili kući. Veli Uzvišeni Allah: “Zamoli, u naše ime, Gospodara svoga da nam podari od onoga što zemlja rađa: povrća, i krastavica, i pšenice, i leće, i luka crvenog! ‘- on je rekao:’ Zar želite da ono što je bolje zamjenite za ono što je gore? ” (Prijevod značenja – El-Beqare, 61.)
Lijepo drvo ukazuje na lijepu riječ, a ružno drvo na ružnu riječ, jer veli Uzvišeni Allah: “Lijepa riječ je kao lijepo drvo …” (Prijevod značenja – Ibrahim, 24.) “A ružna riječ je kao ružno drvo ..” (Prijevod značenja – Ibrahim, 26.)
Vrt aludira na djela, a njeno zapaljivanje i gorenje aludira na beskorisnost ljudskih djela i njihovu propast, jer veli Uzvišeni Allah: “Kome bi od vas bilo drago da posjeduje bašču punu palmi i vinove loze kroz koju teku rijeke iu kojoj ima svakojakih plodova, a da je ostario i da ima nejaku djecu, a onda naiđe vatrena oluja preko nje i ona izgori? ” (Prijevod značenja – El-Beqare, 266.)
Jaja aludiraju na žene, kako veli Uzvišeni opisujući stanje stanovnika dženneta: “Pored njih će biti one koje će predase gledati, očiju prekrasnih, kao da su one jaja pokrivena (bijele puti).” (Prijevod značenja – Es-Saffat, 48.-49.)
Odjeća, također, aludira na žene, jer veli Uzvišeni Allah: “Žene su odjeća vaša, a vi ste njihova odjeća.” (Prijevod značenja – El-Beqare, 187.)
Svjetlost ukazuje na uputu a tmina na zabludu, jer veli Uzvišeni: “Allah je zaštitnik vjernika, On ih izvodi iz tmina na svjetlo.” (Prijevod značenja – El-Beqare, 257.)
Tumačenje snova korištenjem sunnetskih dokaza:
Gavran aludira na čovjeka griješnika, jer je Allahov Poslanik s.a.v.s. nazvao ovu pticu “griješnikom”, kako se to navodi u hadisu: “Pet životinja su fasici-griješnici [1] dozvoljeno ih je ubiti u haremu [2] (kabi), a to su: gavran, lunja (vrsta sokola), akrep -škorpion, štakor-štakor i zvjer koja napada i ranjava. ” Bilježe Muslim i Buharija koji je u svojoj verziji ovog hadisa dodao i zmiju).
Štakor aludira na ženu griješnici, jer je Allahov Poslanik s.a.v.s. nazvao ovu životinju “fuvejseka” – ona koja nered pravi. U hadisu se kaže: “Kada hoćete da spavate, ugasite svoje lampe, jer” fuvejseka “-miš- štakor može vam nauditi tako što može oboriti lampu (koje su tada bile veoma male i lahke) i tako se može zapaliti kuća i izgorjeti ukućani . ” (Bilježe Buharija, Muslim i drugi)
Rebro i staklena boca aludiraju također na ženu kako to navodi Allahov Poslanik s.a.v.s. hadisu: “@ena je stvorena od rebra.” I u hadisu: “Teško tebi Andžaše polahko i pažljivo se ophodi prema staklenki (žena je nježna i osjetljiva poput staklenke).” (Bilježe Imam Buharija i Muslim)
Košulja aludira na vjeru kako to veli Allahov Poslanik s.a.v.s. u hadisu: “U snu sam vidio ljude kako mi prilaze a na njima su bile košulje koje im nisu dosezale do prsa a neki su imali čak i kraće od tih. Prišao mi je Omer ibn Hattab na njemu je bila košulja koju su drugi vukli i svlačili s njega. ” Rekoše: “Kako to tumačiš o Allahov poslaniče?” Rekao je: “To je vjera-din.” (Muttefekun alejhi)
Mlijeko aludira na ilm – znanje kako je to protumačio Allahov Poslanik s.a.v.s. kao i na fitret- čistu, prirodnu nepatvorenu vjeru, kada je spominjao njegove doživljaje prilikom Isra’ai mi’radža.
Žena crne puti uzrujana aludira na kugu, kako je to objasnio Allahov Poslanik s.a.v.s. kada citirao hadis: “U snu sam vidio kao da je žena crne puti, uzrujana izašla iz Medine i otišla do Džuhfe (mjesto između Meke i Medine) i tamo se zaustavila.” Tada je Alejhisselam protumačio da ta žena prestavlja kugu- epidemiju koja je vladala u Medini i da će se epidemija prebaciti u mjesto Džuhfe.
Obilna kiša aludira na uputu i znanje kako to veli Allahov Poslanik s.a.v.s. u hadisu: “Primjer onoga čime me je Allah poslao od znanja i upute je kao primjer obilne kiše ..” (Muttefekun alejhi)
Pravi put ukazuje na Islam, zidine na Allahove granice, otvorena vrata na Allahove zabrane, kako se to navodi u hadisu Nevvasa ibn Sem’ana: “Allah je naveo primjer pravog puta, s obadvije strane tog puta nalaze se zidine na kojima se nalaze otvorena vrata. Preko tih vrata su postavljene tanke zavjese. Na početku tog puta stoji telal koji govori: O ljudi, krenite svi ovim putem i ne lutajte, a također na kraju tog puta iste riječi govori drugi telal. Kada čovjek htjedne otvoriti neka od tih vrata kaže mu: Pazi se, ne otvaraj ih. Ukoliko ih otvoriš, uistinu ćeš potonuti-zalutati. Put je Islam, zidine su Allahove granice, otvorene kapije Allahove zabrane, telal (čovjek koji doziva) na početku puta je Allahova KNJIGA- Kur’an, a telal na kraju tog puta je čista savjest u srcu svakog muslimana. ” (Bilježe Imami Ahmed i Hakim)
U narednom broju ćemo, uz Allahovu pomoć i dopuštenje, nastaviti s navođenjem primjera tumačenja snova na temelju dokaza iz hadisa, analognog i alegoričnog tumačenja, i još nekih drugih načina.
H. Jeman / Saff
[1] Nazvane su ovim imenom jer su izašle iz okvira drugih životinja po svojoj štetnosti, zlobi i što se od njih veoma malo okorištava.
[2] Dozvoljeno ih je ubijati i izvan harema kako se to navodi u Muslimovoj verziji ovog hadisa.